مهاجرت دندانپزشکان به کانادا در کوتاه‌ترین زمان

مهاجرت دندانپزشکان به کانادا در کوتاه‌ترین زمان

مهاجرت به کانادا در هر سن و با هر میزان دانش و مهارت امکان‌پذیر است. اما بعضی از روش‌ها شانس موفقیت بیشتری دارند و مراحل کار برای‌شان سریع‌تر پیش می‌رود. یکی از روش‌ها مهاجرت نیروهای متخصص ازجمله دندانپزشکان است. تقاضا برای دندانپزشک در کانادا رو به افزایش است؛ این بهترین فرصت مهاجرت دندانپزشکان به کانادا […]

مهاجرت به کانادا در هر سن و با هر میزان دانش و مهارت امکان‌پذیر است. اما بعضی از روش‌ها شانس موفقیت بیشتری دارند و مراحل کار برای‌شان سریع‌تر پیش می‌رود. یکی از روش‌ها مهاجرت نیروهای متخصص ازجمله دندانپزشکان است. تقاضا برای دندانپزشک در کانادا رو به افزایش است؛ این بهترین فرصت مهاجرت دندانپزشکان به کانادا است. چرا که داندانپزشکی و شغل‌های وابسته به آن جز مشاغل واجد شرایط برای دریافت اقامت دائم این کشور هستند.

حمایت مالی

چرا کانادا مقصد خوبی برای مهاجران دندانپزشک است؟

به جرات می‌توان گفت کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت است. شهرهای بزرگی مانند تورنتو، ونکوور و کلگری جز بهترین شهرهای جهان هستند و مردم‌شان رفتار دوستانه‌ای با مهاجران دارند. زبان رسمی کشور انگلیسی و فرانسوی است و بسیاری از ایرانیان به‌راحتی می‌توانند با مردم کانادا و سایر مهاجران ارتباط برقرار کنند.

کانادا طبیعت بی‌نظیری دارد که برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان بهترین مکان است. با وجود این مهم‌ترین دغدغه‌های افراد پیش از مهاجرت مسائلی مانند توانایی تامین مالی خود و خانواده، آیندۀ شغلی، رفاه اقتصادی و بهره‌مندی از خدمات اجتماعی و بهداشتی-درمانی است.

ثبات اقتصادی در کانادا نسبتا خوب است و این امر سیستم بانکی کانادا را تقویت هم می‌کند. نرخ بیکاری در کشور بسیار پایین و در حدود 7.3 درصد است. بیشتر مردم کانادا توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را دارند. علاوه بر این برخی از استان‌ها خدمات دندانپزشکی را زیر پوشش خدمات همگانی سلامت برده‌اند. بنابراین دندانپزشکان کانادا نگرانی بابت یافتن شغل ندارند.

شرایط مهاجرت دندانپزشکان به کانادا چیست؟

استخدام و اخذ اجازه کار به‌عنوان دندانپزشک در کانادا شرایطی دارد که چندان هم ساده نیست. گذراندن دوره‌های تخصص دندانپزشکی در کانادا و تطبیق مدارک قبلی از این شرایط است. درواقع مدرک تحصیلی تمام فارغ التحصیلان رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه‌های خارج از کانادا برای فعالیت در این حوزه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و تاییدیۀ سازمان‌های مربوطه را کسب کند.

می‌توان گفت شرایط مهاجرت دندانپزشکان باتوجه به نوع برنامه مهاجرتی کمی متفاوت است. اما به‌طور کلی تا زمانی که مجوز استانی در یکی از استان‌های کانادا برای شما صادر شود صدور گواهی‌نامه توسط هیئت ملی معاینه دندانپزشکی کانادا (National Dental Examining Board of Canada) ضروری است.

مهاجرت دندانپزشک به کانادا همراه با خانواده

یکی از امتیازهایی که با هدف تسهیل مهاجرت نیروهای متخصص به کانادا توسط دولت این کشور در نظر گرفته شده امکان همراه‌بردن خانواده برای متقاضی ویزا است. بنابر قوانین کشور کانادا همراهان هم، درست مانند فرد متقاضی، می‌توانند از تمام امتیازها و مزایای مهاجرت بهره‌مند شوند.

ضروری است بدانید مهارت‌ها، تحصیلات و مدارک شریک زندگی شما می‌تواند به قوی‌تر کردن برنامه مهاجرتی‌تان کمک کند.

مدارک لازم برای مهاجرت دندانپزشکان

هنگامی که می‌خواهید از طریق شغل دندانپزشکی به کانادا مهاجرت کنید، لازم است قبلاً در کشورتان دندانپزشک دارای مجوز باشید. علاوه بر این باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد شرایط انجام این شغل در کانادا را هم دارید.

بنابراین نیاز به معادل‌سازی مدارک دانشگاهی دارید. معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا با دوره‌های کارورزی و آزمون‌هایی همراه است. همچنین ملزم به گذارندن مراحل ارزیابی صلاحیت دندانپزشکان بین المللی براساس معیارهای داخلی دندانپزشکی در کانادا و استان مورد نظرتان هستید.

مراحل مهاجرت دندانپزشکان به کانادا

دولت کانادا مسیرهای متفاوتی برای مهاجرت از طریق مشاغل گوناگون فراهم کرده است. با کمی جستجو در اینترنت و مطالعۀ منابع معتبر مانند وبسایت‌های مهاجرتی کن اپلای می‌توانید با انواع روش‌های مهاجرت کاری به کانادا آشنا شوید. اما مناسب‌ترین مسیر برای مهاجرت دندانپزشکان به کانادا چیست؟

گام اول: تاییدیه NDEB

دندانپزشکی یکی از مشاغل مهم حوزه بهداشت و درمان است و برای دندانپزشک‌شدن در کانادا باید مجوز داشته باشید. پیش از هر کاری نیاز به مدرک دکتری دندانپزشکی و جراحی دندان (BDS/DDS/DMD) مورد تایید NDEB دارید. بنابراین اولین قدم مهاجرت با تخصص دندانپزشکی دریافت گواهی از هیئت ملی معاینه دندانپزشکی کانادا (NDEB) است.

گام دوم: تشکیل پرونده و جمع‌آوری مدارک

هنگامی که در انتظار نتیجۀ ارزیابی‌های NDEB هستید زمان را از دست ندهید. پروفایل شخصی خود را در سیستم اکسپرس انتری کانادا بسازید و آن را تکمیل کنید. داشتن یک پروفایل قوی تا حدی به موفقیت در رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کند.

علاوه بر مدارک حرفه‌ای نیاز به مدرک زبان هم دارید. بنابراین ارائه مدرک زبان بین المللی انگلیسی یا فرانسوی ضروری است.

پس از ثبت نام می‌توانید حتی بدون نیاز به دریافت پیشنهاد شغلی هم بقیه مراحل مهاجرت به کانادا را ادامه بدهید.

مهاجرت دندانپزشکان به کانادا در کوتاه‌ترین زمان

گام سوم: اقدام به کسب مجوز دندانپزشکی کانادا

این مرحله زمانی می‌رسد که تاییدیه NDEB را دریافت کرده باشید. اکنون باید برای دریافت مجوز دندانپزشکی ثبت نام کنید. براساس اینکه کدام یک از دو مسیر زیر از شما خواسته شده باید فرایند را ادامه دهید:

  • شرکت در آزمون نهایی دندانپزشکی؛ که در صورت موفقیت منجر به اخذ مجوز می‌شود
  • گذراندن دوره آموزشی اجباری دندانپزشکی برای کسب صلاحیت‌های لازم این شغل در کانادا

مرحله چهارم: دریافت نمره لازم اکسپرس اینتری

پس از گذراندن سه مرحلۀ قبل و ثبت نام برای مجوز، حالا به دریافت ویزای نیروی کار ماهر اکسپرس اینتری کانادا نزدیک شده‌اید. زمانی که حداقل امتیاز لازم را در CRS اکسپرس انتری کسب کنید، شانس بسیار خوبی برای مهاجرت به کانادا دارید. ملاک‌های موثر بر امتیاز CRS سن، مدرک تحصیلی، مهارت‌های زبان فرانسه یا انگلیسی، سابقه کار و مهارت‌های همسر (همراه متقاضی) است.

برای واجد شرایط بودن کسب حداقل 67 امتیاز برای دریافت ویزای کار ماهر فدرال نیاز است. مجموع امتیاز رتبه‌بندی جامع این سیستم 1200 است. دریافت پیشنهاد استخدام در کانادا یا گواهی برنامه‌های مهاجرتی استانی به معنای گرفتن 600 امتیاز است که می‌تواند شانس شما را به‌طرز شگفت‌انگیزی بالا ببرد.

در صورتی که حداقل نمره لازم را از سیستم اکسپری اینتری نگرفتید، جای نگرانی نیست. می‌توانید از طریق برنامه‌های مهاجرتی استانی یا دریافت دعوت‌نامۀ شغلی هم برای گرفتن ویزا اقدام کنید.

مرحله پنجم: دریافت دعوت‌نامه

پس از سپری کردن تمام مراحل مهاجرت دندانپزشک به کانادا موفق به دریافت دعوتنامه و در قدم بعدی اخذ ویزا می‌شوید.

مرحله ششم: سفر به کانادا

تا لحظۀ شیرین رسیدن به هدف تنها یک گام باقی است. باید خودتان را به کانادا برسانید و زندگی جدیدی را در کانادا آغاز کنید. فراموش نکنید اعتبار پروفایل اکسپرس انتری شما فقط یک سال است. یعنی فقط یک سال فرصت دارید تا ویزای خود را به‌طور رسمی فعال کنید. بنابراین قبل از دریافت امتیاز باید شرایط را مهیا کرده باشید. همچنین پس از چهار سال می‌توانید برای گرفتن تابعیت کانادا اقدام کنید.

حقوق و بازارکار دندانپزشکان در کانادا چگونه است؟

شغل دندانپزشک با کد 3113 در لیست ناک (NOC) یا سیستم طبقه‌بندی مشاغل ملی قرار دارد. دندانپزشکی یکی از مشاغل مورد نیاز و پردرآمد در کانادا به شمار می‌آید. دندانپزشک عمومی، جراح دندان، متخصص طب دندان، اندودنتیست، دندانپزشک اطفال، ایمپلنتولوژیست، جراح فک، صورت و دهان، آسیب‌شناس دهان و دندان (oral pathologist)، رادیولوژیست دهان، متخصص پروتز دندان و ارتودنسی سایر مشاغل این رده شغلی هستند.

دندانپزشکانی که مشمول این کد هستند، در مراکزی مانند کلینیک‌های دندانپزشکی و پزشکی، بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، مراکز اجتماعی یا مطب خصوصی دندانپزشکی فعالیت دارند.

میانگین درآمد دندانپزشک در کانادا به عواملی مانند تخصص فرد، مرکزی که در آن فعالیت دارد و استان محل کار و زندگی او بستگی دارد. اما معمولا میانگین درآمد دندانپزشک تمام‌وقت در کانادا سالانه حدود 142 هزار دلار کانادا است.

اعتبار مدرک دندانپزشکی ایران در کانادا

همان‌طور که گفتیم حتی اگر در ایران فارغ التحصیل شده و تجربه کار دندانپزشکی حرفه‌ای داشته باشید، نمی‌توانید به محض ورود به کانادا مستقیما مشغول به کار شوید. برای دریافت مجوز کار دندانپزشکی باید ابتدا با ارائه مدارک مورد نیاز تمام مراحل را بگذرانید.

بهترین روش های مهاجرت به کانادا برای دندانپزشکان

به‌طور خلاصه می‌توان گفت برای مهاجرت دندانپزشک به کانادا سه روش هست. مستقیماً از طریق اکسپرس اینتری، از طریق دریافت پیشنهاد شغلی یا استفاده از برنامه‌های استانی. متخصص دندانپزشکی که مدرک تحصیلی، تجربه و مهارت لازم را داشته باشد، می‌تواند از طریق سیستم اکسپرس اینتری در مدت زمان کوتاه‌تری به کانادا مهاجرت کند.

شرایط و مراحل مهاجرت تحصیلی به کانادا

کانادا کشوری با سیستم آموزشی معتبر بین المللی است. موسسات آموزشی و دانشگاه‌های آن هم زیرساخت‌های خوبی برای آموزش متخصصان دندانپزشکی دارند.

ورود به بازار کار دندانپزشکی برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کانادا آسان‌تر از دانشگاه‌های خارج از کشور است. زیرا گذراندن دوره‌ها و موفقیت در آزمون‌های مورد تایید سازمان‌های مربوطه برای چنین افرادی ساده‌تر است. اما از این نکته هم نباید غافل ماند که رقابت برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا زیاد است و نیاز به تلاش و ارادۀ محکم دارد.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دانشجوی دندانپزشکی در کانادا حدودا 6 سال برای گرفتن گواهی‌ دندانپزشکی، جراحی دندان و ارتودنسی در دانشگاه تحصیل می‌کند. پس از این دوره می‌تواند به‌عنوان دندانپزشکی که با حوزه‌های گوناگون بهداشت دهان و دندان آشنایی دارد شروع به کار کند.

مانند رشتۀ پزشکی عمومی، تحصیل دندانپزشکی در کانادا شامل 3 دوره می‌شود. دانشجویان در این دوره‌ها دانش فیزیولوژی، پیشگیری، معاینه، تشخیص و درمان نقایص دهان و دندان‌، فک‌ها و بافت‌‌های حفره دهانی را کسب می‌کنند.

دوره های اول و دوم شامل آموزش چند رشته علوم پایه (فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و …) است. در این دورۀ حدودا دوساله دانشجویان علاوه بر دروس نظری، فضای کافی برای تمرین عملی در بیمارستان‌ها هم دارند. دوره سوم برای کسانی که قصد گرفتن تخصص در رشته ارتودنسی دارند. در پایان دانشجویان موفق به اخذ مدرک دولتی در رشته جراحی دندان می‌شوند. معمولا مدت این دوره بین یک یا سه سال است.

مهاجرت دندانپزشکان به کانادا در کوتاه‌ترین زمان

معروف‌ترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در کانادا

تحصیل رشته دندانپزشکی در کالج یا دانشگاه معتبر کانادایی فرصتی درخشان برای بسیاری از داوطلبان تحصیل در کانادا است. برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌‌های کانادا در رشته دندانپزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا، مونترال، مک‌گیل، دانشگاه وسترن انتاریو، دالهوسی و آلبرتا هستند.

پیش از فرستادن اپلای مطمئن شوید دانشگاه مورد نظر در رشتۀ دندانپزشکی از بین دانشجویان بین الملل هم پذیرش می‌کند.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا

بدیهی است شرایط پذیرش هر دانشگاه با دیگری متفاوت است. اما معمولا همۀ آن‌ها در چند مورد اشتراک دارند:

  • در بیشتر کالج‌های استان‌های کانادا از داوطلب رشته دندانپزشکی انتظار می‌رود دست کم دو سال پس از متوسطه در یکی از رشته‌های علوم پایه تحصیل کنند.
  • سوابق تحصیلی یکی از معیارهای ارزیابی صلاحیت متقاضیان دندانپزشکی در کانادا است. به این وسیله توانایی ذهنی و عادت‌های مطالعاتی داوطلب سنجیده می‌شود.
  • نتیجه آزمون زبان با حد نصاب نمرۀ تعیین‌شده از سوی دانشگاه یا کالج
  • انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه
  • علاوه‌براین برخی از دانشگاه‌های دندانپزشکی نتایج آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش (CASPer) را ملاک سنجش قرار می‌دهند

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

یکی از دلایل محبوبیت کانادا برای مهاجرت تحصیلی هزینه معقول تحصیل و زندگی در آن است. البته بحث هزینه و شهریه تحصیل چندان ساده نیست. شهریه‌ها بستگی به دانشگاه یا کالج مورد نظر متفاوت خواهد بود. هزینه زندگی و تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین الملل هم باتوجه به شهر و استان انتخابی و سبک زندگی شما متغیر است.

معمولا برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا به‌طور سالانه بین 22000 تا 56000 دلار کانادا نیاز خواهید داشت. این درصورتی است که از بورس تحصیلی استفاده نکرده باشید.

علاوه بر این داشتن تمکن مالی یکی از شرایط مهم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا است. یعنی فرد باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های پذیرش و شهریه دانشگاه، هزینه یک سال زندگی در کانادا را نیز در حساب خود داشته باشد تا بتواند موفق به اثبات تمکن مالی و اخذ ویزای تحصیلی شود.

اگر شهریه دانشگاه را از مخارج کلی دانشجو کم کنیم؛ مبلغی که برای یک سال زندگی در کانادا باید در حساب فرد وجود داشته باشد برای دانشجو            10 هزار دلار کانادا است. همچنین به‌ازای یک نفر همراه 4 هزار دلار و به‌ازای هر تعداد همراه بیشتر 3 هزار دلار به این رقم اضافه می‌شود.

کلام آخر

اگر دندانپزشک واجد شرایط و با مهارت و تجربه هستید، می‌توانید در کانادا به‌صورت تمام وقت فعالیت کنید. میزان حقوق متخصصان این حوزه در کانادا از بسیاری کشورهای اروپایی، آسیایی و بریتانیا بالاتر است. کانادا به حفظ تعادل بین کار و زندگی هم شهرت دارد. بنابراین کسب درآمد ایده‌آل را در کنار زندگی آرام تجربه خواهید کرد.

مسیرهای مهاجرت دندانپزشکان به کانادا چالش‌های فراوانی دارد. تیم متخصص کن اپلای می‌تواند کمک کند تا از پس مراحل پیچیدۀ این کار برآیید. کافی است فرم درخواست مشاوره رایگان سایت کن اپلای را پر کنید تا مشاوران باتجربۀ ما در ایران و کانادا در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

توجه نمایید این مقاله به صورت اسپانسری (تبلیغاتی) منتشر شده و تراول تورز مسئولیتی درقبال محتوای آن ندارد.​

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *