نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری (آیا رشته حسابداری خوب است؟)

در دنیای امروز، تمامی کسب و کارها برای پیشرفت و تحقق اهداف خود، به یک برنامه ریزی دقیق مالی نیاز دارند. حسابدار، فردی است که می تواند در زمینه مدیریت منابع مالی و ثبت تراکنش ها به صاحبان کسب و کار کمک کند. اگر بگوییم امروزه از کوچک ترین فروشگاه ها تا بزرگترین سازمان ها […]

در دنیای امروز، تمامی کسب و کارها برای پیشرفت و تحقق اهداف خود، به یک برنامه ریزی دقیق مالی نیاز دارند. حسابدار، فردی است که می تواند در زمینه مدیریت منابع مالی و ثبت تراکنش ها به صاحبان کسب و کار کمک کند. اگر بگوییم امروزه از کوچک ترین فروشگاه ها تا بزرگترین سازمان ها به حضور یک حسابدار یا استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین نیاز دارند، اغراق شده نیست!

همین است که بازارکار حسابداری، به یکی از داغ ترین بازارکارها در ایران تبدیل شده که همین عامل، توجه دانش آموزان و دانشجویان زیادی را برای ورود به این شغل جلب کرده است. در حال حاضر، هر فردی با داشتن مدرک کارشناسی یا کاردانی یا حتی با داشتن گواهینامه دوره های حسابداری از آموزشگاه های مختلف، می تواند به بازارکار حسابداری وارد شود.

شما هم حتما می دانید که افراد دوراندیش پیش از اینکه به حرفه جدیدی وارد شوند، درباره آن حرفه از افراد باتجربه مشورت می گیرند. این کار موجب تصمیم گیری های بهتر و موفقیت های سریع تر خواهد شد. پس اگر شما هم به رشته حسابداری علاقمند هستید و قصد تحصیل در این رشته را دارید، مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود! زیرا در این مطلب، ما تعداد زیادی از نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری را جمع آوری کردیم تا شما دید بهتری درباره این حرفه داشته باشید. مهم ترین مواردی که در ادامه به آنها می پردازیم، عبارتند از:

  • بازارکار حسابداری چگونه است؟
  • درآمد حسابداری چقدر است؟
  • راه موفقیت در رشته حسابداری چیست؟
  • مزایا و معایب رشته حسابداری چیست؟

به طور کلی، همه واحدهای اقتصادی، برای بهبود وضعیت مالی، نیازمند یک حسابدار حرفه ‌ای هستند. با این وجود آیا آینده این شغل در کشور ما تضمینی است؟ حقوق و درآمد شغل حسابداری کافیست؟

در ابتدای این مطلب، طبق نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری، به بازارکار حسابداری نگاهی می اندازیم.

بازارکار حسابداری چگونه است؟

وضعیت آینده شغلی رشته حسابداری

خوشبختانه، از مزایای رشته حسابداری این است که بازارکار این رشته نسبت به سایر رشته ها، وضعیت بسیار بهتری دارد! فرصت های شغلی مختلف این رشته، باعث شده است که حتی یک فرد با دیپلم حسابداری فنی حرفه ای هم بتواند به این بازارکار وارد شود.

طبق پرس و جوهای متعدد، یکی از نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری این است که همگی درباره بازارکار مناسب حسابداری و اطمینان از آینده شغلی این رشته موافق بودند! طبق آخرین آمار، تعداد افراد بیکار فارغ التحصیل رشته حسابداری، بسیار کمتر از دیگر رشته ها در ایران است!

حتی اگر قصد مهاجرت با رشته حسابداری را نیز دارید، بهتر است بدانید که این رشته در تمامی کشورهای دنیا به شدت مورد نیاز است! کافی است با اخذ مدارک بین المللی حسابداری و ساخت یک رزومه قوی، برای پذیرش در کشور هدف خود اقدام کنید.

البته گفتنی است که درست است که حسابداری، فرصت های شغلی بسیار زیادی دارد؛ اما سمت های شغلی و میزان درآمد آنها با یکدیگر متفاوت هستند. برای دستیابی به موقعیت های شغلی بهتر حسابداری، سه فاکتور مهارت، تجربه و تحصیلات تاثیر به سزایی دارند.

اگر می خواهید درباره عوامل موثر بر درآمد حسابدار بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

درآمد حسابداری چقدر است؟

عوامل موثر در حقوق حسابدار

حسابداران در هر سازمان و شرکتی نقش بسیار مهمی دارند و برای انجام دادن وظایفشان نیاز به حقوق مناسب دارند. برای بررسی و تعیین حقوق حسابداران در ایران، باید به عوامل موثر بر آن نیز توجه کرد.

میزان تحصیلات

این را می‌دانیم که تحصیلات بالاتر حقوق را هم بالا می ‌برد. یعنی حسابداران با مدرک کارشناسی ارشد بیشتر از افرادی که مدرک لیسانس یا فوق دیپلم دارند، حقوق می ‌گیرند. البته طبق نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری که هم اکنون مشغول به کار هستند، تفاوت حقوق حسابداری که ارشد دارد با حسابداری که لیسانسه است، چندان زیاد نیست و تجربه و سابقه کاری تاثیر بیشتری در افزایش حقوق دارد.

تجربه و سابقه کار

تجربه و سابقه کاری حسابداران نیز در تعیین حقوق و درآمد حسابدار تاثیرگذار است. حسابداران با تجربه بالا و کسانی که سابقه کار بیشتری دارند، مسلما در مقایسه با فردی که تازه کارش را شروع کرده، حقوق بیشتری می‌ گیرند.

به همین دلیل است که ورود هرچه زودتر شما به بازارکار این رشته، در آینده به افزایش درآمد شما کمک خواهد کرد. بر اساس نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری، شما حتی می توانید درحین تحصیل خود، کار خود را به صورت کارآموزی شروع کنید و به عنوان یک کمک حسابدار، نقش ایفا کنید. این موضوع علاوه بر افزایش تجربه، به درک عمیق تر مفاهیم حسابداری کمک خواهد کرد.

اندازه و نوع فعالیت شرکت

عامل دیگری که بر درآمد حسابداری تاثیر دارد، اندازه و نوع فعالیت سازمان است. شرکت‌ ها و سازمان‌ های بزرگتر در اغلب موارد حقوق بیشتری به حسابداران خود پرداخت می‌کنند. مورد دیگر این که معمولا میانگین حقوق حسابداران در شرکت ‌های خصوصی و بین ‌المللی بیشتر از شرکت‌ های دولتی است.

حالا که با عوامل موثر در حقوق حسابدار آشنا شدید، ما در ادامه به شما راه موفقیت در حسابداری را خواهیم گفت تا بتوانید از این رشته، درآمد بیشتری نیز داشته باشید.

راه موفقیت در رشته حسابداری چیست؟

7 گام برای حسابدار حرفه ای بودن

همانطور که می دانید، حسابداری یکی از رشته های پرطرفدار است که از گذشته تا به امروز، با استقبال ویژه ای روبه رو شده است. این رشته، شاخه ها و گرایش های متعددی دارد. مانند حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی، حسابداری قضایی، حسابرسی و…

هرکدام از این گرایش ها، موقعیت های شغلی و وظایف کاملا متفاوتی دارند و حقوق آنها نیز کاملا متفاوت است. اما اگر می خواهید به یک درآمد عالی دست پیدا کنید، لازم است گام های پایین را پله به پله اجرا کنید! گفتنی است که این توصیه ها، طبق نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری، جمع آوری شده است.

ارزیابی موقعیت فعلی

خودشناسی، مقدمه ای برای تحقق پیشرفت است! در نتیجه با خودتان صادق باشید و دانش و مهارت حسابداری خود را زیر ذره بین قرار دهید. برای مثال، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه چیزی درباره رشته حسابداری برای شما جذاب است؟
  • در کدام یک از دروس دانشگاهی رشته حسابداری، بهتر هستید؟
  • در کدام درس، ضعف دارید و نتوانسته اید خوب آن را یاد بگیرید؟
  • تعریفتان از موفقیت در حسابداری چیست؟ درآمد بیشتر یا جایگاه بالاتر؟
  • کدام یک از دوره های حسابداری را پشت سر گذاشته اید و سابقه فعالیت شما در حوزه مالی چقدر است؟

اگر این سوال ها را از خود بپرسید، راه رسیدن به موفقیت در رشته حسابداری برای شما هموارتر خواهد شد.

تعیین هدف

یک لیست از تمامی شغل های حسابداری تعیین کنید. درباره موقعیت های شغلی و حقوق هرکدام جداگانه تحقیق کنید. فراموش نکنید که عواملی مانند محیط شغلی، مهارت های مورد نیاز، شرایط و مقررات را نیز درنظر بگیرید.

با انجام این کار، شما می توانید شغل و گرایش حسابداری مورد علاقه خود را پیدا کنید! در این صورت، می توانید شغلی را انتخاب کنید که هم با روحیات و علایق شما سازگار است و هم درآمد خوبی دارد. سعی کنید از این شاخه به آن شاخه نپرید و روی یک شغل متمرکز شوید!

پس از اینکه شغل حسابداری هدف خود را تعیین کردید، مهارت های لازم برای موفقیت در آن شغل را لیست کنید.

یادگیری مهارت های لازم

حتما می دانید که یادگیری حسابداری هیچوقت متوقف نمی شود و شما همواره باید درحال آموزش و کسب اطلاعات باشید. تحصیل در رشته حسابداری، شرط لازم برای دستیابی به هدف است اما شرط کافی نیست! زیرا درج اسم بهترین دانشگاه های دولتی حسابداری در رزومه شما، برای ورود به بازارکار به شما کمک خواهد کرد اما باعث ترفیع و افزایش حقوق نخواهد شد.

بنابراین لازم است همیشه آماده یادگیری چیزهای نو باشید. پس از اینکه شغل مورد علاقه خود را تعیین کردید، لازم است مهارت های مورد نیاز آن را فرا گیرید. برخی مطالب، با مطالعه کتاب های خودآموز به خوبی تفهیم می شوند. اما درصورتی که احساس کردید برخی مفاهیم برای شما دشوار هستند، حتما در دوره های حسابداری شرکت کنید.

امروزه انواع بهترین دوره های حسابداری از طریق بهترین آموزشگاه ها به صورت حضوری و آنلاین همراه مدرک معتبر ارائه می شوند.

افزایش مهارت های نرم افزاری و کامپیوتری

دنیای امروز، عصر تکنولوژی است که ساده ترین کارها هم توسط کامپیوتر و اینترنت انجام می شود. حوزه حسابداری هم از این قاعده جدا نیست و نرم افزارهای حسابداری و سیستم های ثبت امور مالی، تحولات عظیمی ایجاد کرده اند. برای اینکه بتوانید حسابدار حرفه ای تری باشید، لازم و ضروری است که با دنیای نرم افزارها همگام شوید.

به یاد داشته باشید که یادگیری این نرم افزارها، در گام اول به سود شماست. زیرا بسیاری از محاسبات دشوار و ثبت های پیچیده را در چند ثانیه برای شما انجام خواهد داد و تمام حساب و کتاب های شما، به منظم ترین شکل ممکن طبقه بندی می شوند.

پیگیری اخبار و قوانین

قوانین مالیاتی و استانداردهای حسابداری پیوسته در حال تغییر هستند. پس لازم است که اطلاعات شما از آنها همیشه به روز باشد تا بتوانید عملیات مالی را به درستی ثبت کرده و از جریمه های مالیاتی جلوگیری کنید.

یک حسابدار، باید از جدیدترین قوانین مالیاتی، قانون حقوق و دستمزد، آخرین جدول جرایم مالیاتی، روش های جدید بخشودگی جرایم، نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان و… همواره آگاه باشد!

در نتیجه، به شما توصیه می شود نشریه ها و مجله های حسابداری را دنبال کنید و در کانال های اطلاع رسانی آنها عضو شوید.

بهبود قدرت تجزیه و تحلیل

در دنیای امروز، داده ها باارزش ترین دارایی برای شرکت ها هستند و به عنوان یک حسابدار موفق و حرفه ای، شما باید روزانه با طبف وسیعی از داده ها سر و کار داشته باشید. با این حال، فقط انجام محاسبات ریاضی بر روی آن مجموعه داده کافی نیست. شما می توانید این ارقام را تجزیه و تحلیل کنید و از آنها بینش مفیدی بگیرید. این کار نه تنها به شما در درک روند بازار کمک می کند، بلکه در تصمیم گیری های جدید نیز مفید است.

در نتیجه، به کار انداختن قدرت تحلیلی توسط شما، باعث می شود بتوانید حتی نوسانات بازار را پیش بینی کنید! این ویژگی برای هر مدیری بسیار با ارزش است که موجب بهبود سمت شما خواهد شد.

رعایت اخلاق حرفه ای

شاید این مورد به نظر برخی از حسابداران بسیار ابتدایی باشد. اما واقعیت این است که رعایت نکات اخلاقی می تواند به طرز شگفتی در آینده شغلی تاثیر بگذارد!

رعایت مواردی مانند درستکار و قابل اعتماد بودن، مدیریت زمان و وقت شناس بودن، راز داری، اعتماد به نفس داشتن، توانایی برقراری ارتباط موثر، آراستگی ظاهری و پوشش مناسب، خوش برخوردی و رعایت چارچوب های شرکت و… در شخصیتی که شما به عنوان حسابدار از خود ارائه می دهید، بسیار موثر هستند.

رعایت چنین موارد ساده ای، حتی گاهی منجر به ارتقای شغلی افراد نیز می شود!

حال که راه موفقیت در حسابداری را نیز شناختید، در ادامه بر اساس نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری، مزایا و معایب این رشته را مرور می کنیم.

مزایا و معایب رشته حسابداری چیست؟

ویژگی های مثبت و منفی حسابداری

تمامی شغل ها و رشته های تحصیلی، ویژگی های مثبت و منفی خود را دارند. در رابطه با حسابداری، مزایا و معایب را بررسی می کنیم:

مزایای رشته حسابداری

  • مشخص بودن مسیر شغلی با توجه به وجود اصول و استانداردهای مشترک در تمامی گرایش های حسابداری
  • آینده شغلی پایدار و وجود فرصت های متعدد
  • امکان رشد و ترفیع برای دستیابی به جایگاه حسابداری ارشد یا سرپرست حسابداری
  • کسب درآمد مطلوب و بالا
  • امکان کار آفرینی با تشکیل تیم حسابداری یا تاسیس شرکت های حسابداری و حسابرسی
  • عدم محدودیت مکانی و وجود امکان دورکاری یا پاره وقت
  • وجود نیاز گسترده به این رشته در تمامی سازمان ها و شرکت ها

معایب رشته حسابداری

  • نیاز مداوم برای یادگیری مهارت های جدید و دانش اندوزی
  • خستگی ناشی از ساعات طولانی نشستن روی صندلی
  • استرس زیاد به دلیل حجم کاری بالا و حساسیت داده های مالی

تمامی این موارد، طبق نظرسنجی از فعالین حوزه حسابداری جمع آوری شده است تا شما با تمام جنبه های این رشته آشنا شوید.

جمع بندی

به پایان این مطلب رسیدیم. همان طور ک گفتیم نیاز گسترده به مدیریت امور مالی در تمامی کسب و کارها، باعث استقبال زیاد جوانان از رشته حسابداری شده است. اما بهتر است که قبل از وارد شدن به این حرفه، تمام جوانب آن را به خوبی بسنجید و از افراد باتجربه مشورت بگیرید.

ما در این مقاله، طبق نظرات فارغ التحصیلان رشته حسابداری، وضعیت بازارکار و درآمد حسابداری را بررسی کردیم. سپس به راه موفقیت در حسابداری پرداختیم تا با روش دستیابی به موقعیت های بهتر آشنا شوید.

در پایان، ویژگی های خوب و بد رشته حسابداری را نام بردیم تا تصمیم گیری شما را برای ورود به این رشته، راحت تر و آگاهانه تر کنیم.

 

توجه نمایید این مقاله به صورت اسپانسری (تبلیغاتی) منتشر شده و تراول تورز مسئولیتی درقبال محتوای آن ندارد.​

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *