همراه داشتن چه چیزهایی در کابین پرواز مجاز نیست؟

یکی از مهم‌ترین مراحل قبل از پرواز، آماده‌کردن کیفی است که داخل هواپیما همراهتان است. برای اینکه سفر راحتی داشته باشید، باید بدانید که چه وسایلی را همراهتان داخل کابین ببرید. این کار را بهتر است در منزل و در کمال آرامش انجام دهید، نه بعد از خواندن تابلوی توضیحات در فرودگاه. برای اینکه به […]

یکی از مهم‌ترین مراحل قبل از پرواز، آماده‌کردن کیفی است که داخل هواپیما همراهتان است. برای اینکه سفر راحتی داشته باشید، باید بدانید که چه وسایلی را همراهتان داخل کابین ببرید. این کار را بهتر است در منزل و در کمال آرامش انجام دهید، نه بعد از خواندن تابلوی توضیحات در فرودگاه. برای اینکه به دردسر نیفتید، باید قوانین سفر با هواپیما و فهرست وسایل ممنوعه را از قبل بدانید. در این مقاله، وسایل مجاز و غیرمجاز برای بردن به داخل کابین هواپیما را باهم بررسی می‌کنیم.

چرا همراه‌داشتن بعضی وسایل در پرواز ممنوع است؟

فرض کنید پرواز خیلی مهمی در پیش دارید. به فرودگاه که می‌رسید، تازه تابلوی توضیحات را می‌خوانید و متوجه می‌شوید برخی از ابزارهای عادی و رایجی که به‌طور روزمره از آنها استفاده می‌کنید، جزو وسایل ممنوعه برای ورود به کابین هواپیما است. گاهی هم بر خلاف تصورتان، در گیت بازرسی برای سوارشدن به هواپیما مأمور موردنظر بعد از بررسی محتویات کیف‌تان اجازه نمی‌دهد بعضی از وسایل را با خود به داخل هواپیما ببرید. ناراحتی شما در آن لحظه را درک می‌کنیم اما باید بدانید که به دلایل مختلف، وسایلی که داخل کیف دستی و ساک همراه خود می‌گذارید، در امنیت پرواز بسیار اهمیت دارند.

همراه‌داشتن بعضی وسایل ممکن است امنیت دیگر مسافران و حتی امنیت کل هواپیما را به خطر بیندازد. طبق قوانین سفر با هواپیما، بهتر است بعضی از وسایل را در چمدان خود بگذارید و آن را به بخش بار هواپیما بسپارید. البته بعضی وسایل را اصلا نباید همراه ببرید و باید آنها را در خانه بگذارید.

رزرو سریع پروازهای امن و مطمئن

چه وسایلی را می‌توان داخل کابین هواپیما برد؟

 

معمولا داخل ساکی که با خود به کابین هواپیما می‌برید وسایل ضروری و مدارک مهم را می‌گذارید که ممکن است در طول پرواز به آنها نیاز داشته باشید. علاوه‌ بر این، می‌توانید چیزهایی را داخل همین ساک بگذارید که به‌محض رسیدن به مقصد به آنها نیاز دارید و فرصتی برای گشتن دنبال آنها در چمدان بزرگ ندارید.

ممکن است برایتان سؤال شده باشد که چه وسایلی را می‌توان داخل هواپیما برد. در ادامه وسایلی را معرفی می‌کنیم که طبق قوانین سفر با هواپیما، کاملا مجاز هستند هرچند شاید این‌طور به نظر نرسد.

۱. وسایل الکترونیکی

وسایل الکترونیکی کوچک و قابل‌حمل مثل گوشی، تبلت و لپ‌تاپ با ابعاد استاندارد، مجازند. البته وسایل الکترونیکی بزرگ‌تر مثل لپ‌تاپ‌های خیلی بزرگ، کنسول‌های بازی‌های ویدئویی و دی‌وی‌دی پلیر باید در قسمت بازرسی امنیتی بررسی شوند.

۲. ابزارهای کوچک

موچین، تیغ، ناخنگیر و قیچی با تیغه‌هایی که کوچک‌تر از ۱۲ سانتی‌متر مجازند.

۳. مایعات، ژل‌ها، آئروسل‌ها

این مواد اگر اشتعال‌پذیر نباشند مجازند، از جمله:

  • مایعات مانند شامپو، عطر، نوشیدنی، داروهای مایع، محصولات آرایشی.
  • ژل‌ شامل خمیردندان، ژل مو، ضدعفونی‌کننده دست.
  • آئروسل‌ها مانند دئودورانت، اسپری ضدحشره، اسپری مو.

این مواد برای حمل در ساک دستی مجازند، اما باید در ظروف ۱۰۰ میلی‌لیتری یا کمتر باشند و همه آنها باید در یک کیسه پلاستیکی شفاف با حجم کمتر از یک لیتر قرار بگیرند.

۴. داروها

تمام داروهای تجویزی (با نسخه) و داروهای بدون نسخه را می‌توانید در هواپیما همراه ببرید و در صورت لزوم مصرف کنید.

داروهای استنشاقی و کیت‌های آزمایش انسولین یا قند خون که آئروسل یا مایع هستند، جداگانه بررسی‌ می‌شوند.

۵. غذا و وسایل کودک

شیر مادر، شیرخشک کودک، دندانی و غذای فراوری‌شده در صورتی که کودک یا نوزاد همراهتان باشد، مجازند و نیازی به رعایت محدودیت ۱۰۰میلی‌لیتری هم ندارند.

۶. سیگارهای الکترونیکی و ابزارهای ویپینگ

تا زمانی که این دستگاه‌ها حاوی کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر مایع باشند، اجازه ورود به هواپیما را دارند. سیگارهای الکترونیکی و قلم‌های ویپ که با باتری کار می‌کنند فقط در کیف دستی یا شخصی شما مجاز هستند.

چه وسایلی را نمی‌توان داخل کابین هواپیما برد؟

وسایلی که همراه‌‌داشتن آنها در پروازها ممنوع است به قوانین شرکت هواپیمایی مربوطه بستگی دارند. بعضی از شرکت‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارند اما بعضی وسایل هستند که تقریبا در تمام هواپیمایی‌ها ممنوع‌اند و نباید همراهشان داشته باشید.

این وسایل به ۲ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • وسایلی که می‌توانید همراه خودتان ببرید، ولی باید در چمدانی قرار بگیرند که در قسمت بار هواپیما قرار می‌گیرد؛
  • لوازمی که اصلا نباید داخل هواپیما ببرید، چه در ساک دستی چه در قسمت بار.

وسایلی که باید در چمدان قسمت بار بگذارید

۱. وسایل دفاع شخصی 

ابزارهایی که برای دفاع شخصی استفاده می‌شوند و انواع اسپری‌های دفاع شخصی مثل اسپری فلفل اگر به‌طور ایمن در یک محفظه محکم بسته‌بندی شده باشند، مجازند. اسپری‌ها در صورت مجهزبودن به مکانیزم ایمنی برای جلوگیری از تخلیه تصادفی مجاز هستند.

۲. وسایل ورزشی 

چوب‌ هاکی و چوگان، چوب گلف، چوب بیسبال و کریکت، تجهیزات هنرهای رزمی و سایر وسایل ورزشی را می‌توانید در چمدان قسمت بار بگذارید.

۳. اشیای تیز 

کاتر، قیچی بزرگ، میخ چادر و چاقو در صورت بسته‌بندی ایمن در چمدان‌های تحویلی به قسمت بار مجازند.

وسایلی که ورودشان به هواپیما کلا ممنوع است

۱. وسایل اشتعال‌زا

انواع رنگ، سوخت، بنزین، مایع فندک و ژل‌های آتش‌زن که بسیار اشتعال‌پذیر هستند، اجازه ورود به هواپیما را ندارند.

۲. مواد شیمیایی 

مواد شیمیایی مثل کلر، سفیدکننده، کود، اسپری‌های رنگ مجاز نیستند.

۳. مواد محترقه 

چیزهایی که منفجرشدنی‌اند مثل لوازم آتش‌بازی و ترقه‌ها ممنوع هستند.

سؤالات رایج

– آیا همراه‌داشتن فندک مجاز است؟

تقریبا همه انواع فندک‌های معمولی در چمدان قسمت بار یا در ساک دستی همراه شما در کابین پرواز مجازند. البته دقت کنید که در بعضی از کشورها ورود فندک‌های‌ الکترونیکی و پلاسما به هواپیما ممنوع است.

–  آیا همراه‌داشتن کبریت مجاز است؟

بله، بیشتر خطوط هوایی به شما این امکان را می‌دهند که یک جعبه کبریت بی‌خطر را با خود به داخل هواپیما ببرید.

– آیا می‌توانم لپ‌تاپ را با خودم به داخل هواپیما ببرم؟

بردن لپ‌تاپ داخل هواپیما و کابین هیچ منعی دارد. حتی اگر در نظر داشتید که لپ‌تاپ خود را داخل چمدان قسمت بار بگذارید، بهتر است که صرف‌نظر کنید و آن را همراه خودتان داخل کابین ببرید. شاید در طول پرواز آن را لازم نداشته باشید، ولی بررسی‌کردن آن با بقیه وسایل چمدان ممکن است منجر به آسیب‌دیدنش شود و در برخی موارد، بار همراه شما ممکن است گم شود.

به یاد داشته باشید که ممکن است هنگام بازرسی از شما خواسته شود لپ‌تاپ را از ساک همراهتان خارج کنید. لپ‌تاپ و سایر وسایل الکترونیکی باید جداگانه از اسکنرهای اشعه ایکس عبور کنند.

– آیا می‌توانم پاوربانکم را به داخل هواپیما ببرم؟

بسیاری از مسافران از پاوربانک به‌عنوان باتری یدکی برای دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. اگر برای شما سؤال شده است که آیا می‌توانید این تجهیزات قابل‌حمل را برای شارژ موبایل یا لپ‌تاپ خود در طول پرواز یا توقف طولانی‌مدت به همراه داشته باشید یا نه، پاسخ مثبت است. توجه داشته باشید که پاوربانک فقط برای استفاده شخصی مجاز است و باید در ساک دستی شما قرار داده شود یا همیشه همراه خود شما حمل شود.

طبق قوانین سفر با هواپیما، پاوربانک‌ها مانند باتری‌های لیتیومی مجاز به قرارگرفتن در قسمت بار هواپیما نیستند، چون اشتعال‌پذیرند.

همچنین محدودیت‌هایی در رابطه با ظرفیت پاوربانک‌ها وجود دارد. همه پاوربانک‌ها با توان کمتر از ۱۰۰ وات‌ساعت برای ساک دستی مجاز هستند. اگر پاوربانک شما ۱۰۰ تا ۱۶۰ وات‌ساعت است، قبل از قراردادن آن در وسایل خود، باید تأییدیه شرکت هواپیمایی را دریافت کنید. پاوربانک‌هایی با توان نامشخص یا توان بالاتر از ۱۶۰ وات‌ساعت در هواپیما مجاز نیستند.

سخن پایانی

دفعه بعد که به تهیه بلیت هواپیما یا خرید اینترنتی بلیط پرواز داخلی و خارجی فکر کردید، خیالتان از بابت اقلام ممنوعه در هواپیما راحت است. آگاهی از اینکه نمی‌توانید وسیله‌ای را همراهتان داخل هواپیما ببرید بعد از چک‌این و تحویل بار اصلا خوشایند نیست پس همیشه قبل از سفر هوایی، حتی قبل از رزرو پرواز خارجی یا تهیه بلیط پرواز داخلی قوانین ویژه شرکت‌های هواپیمایی مختلف را دراین‌باره مطالعه کنید.

 

توجه نمایید این مقاله به صورت اسپانسری (تبلیغاتی) منتشر شده و تراول تورز مسئولیتی درقبال محتوای آن ندارد.​

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *