سوالات ویزای شینگن

پاسخ به تمام سوالات ویزای شینگن (از شینگن تضمینی تا هزینه ویزای شینگن)

با داشتن ویزای شینگن می‌توانید آزادانه به 27 کشور اروپایی همچون فرانسه، ایتالیا، سوییس، اسپانیا، هلند، یونان، اتریش، آلمان و… سفر کنید. به همین علت است که گرفتن این ویزای توریستی شنگن برای گردشگران اهمیت زیادی دارد، چرا که فقط با یک بار ویزا گرفتن می‌توانند کشورهای بزرگ اروپایی را ببینند و در آن‌ها گردش […]

با داشتن ویزای شینگن می‌توانید آزادانه به 27 کشور اروپایی همچون فرانسه، ایتالیا، سوییس، اسپانیا، هلند، یونان، اتریش، آلمان و… سفر کنید. به همین علت است که گرفتن این ویزای توریستی شنگن برای گردشگران اهمیت زیادی دارد، چرا که فقط با یک بار ویزا گرفتن می‌توانند کشورهای بزرگ اروپایی را ببینند و در آن‌ها گردش کنند.

افرادی که می‌خواهند برای این ویزا اقدام کنند، مسلما برای اولین بار تبلیغات آژانس‌های مسافرتی مختلفی را می‌بینند و با سوالات زیادی روبرو می‌شوند. اینکه هزینه ویزای شینگن واقعا چقدر است؟ نحوه اقدام برای ویزای شینگن چطور است؟ آیا اخذ ویزای تضمینی شنگن حقیقت دارد؟ و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به همه آن‌ها پاسخ دهیم.

اگر شما هم به دنبال گرفتن ویزای شنگن هستید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه دریافت کنید. پس از خواندن این مقاله، در صورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید با شماره 02148406 تماس بگیرید از مشاوره رایگان ویزای شنگن در آژانس مسافرتی حامی مهاجر بهره‌مند شوید.

چرا ویزای شینگن بگیریم؟ (مزایای اخذ ویزای شینگن)

  • نیازی به پیکاپ پاسپورت ندارد، همه مراحل اخذ ویزای شینگن در ایران قابل انجام است.
  • گرفتن ویزای شنگن باعث تقویت سابقه سفر برای دریافت ویزای توریستی کانادا یا انگلیس می‌شود.
  • تنها با دریافت یک ویزای شینگن، امکان سفر به تمام کشورهای اروپایی بزرگ از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، سوییس و … را خواهید داشت.
  • نداشتن کنترل مرزی در مرز کشور های عضو شینگن برای رفت وآمد (به جز در برخی شرایط)
  • در صورت اخذ ویزای مولتی شینگن، امکان دریافت اقامت دائم کشور مقصد در منطقه شینگن بسیار بیشتر خواهد شد.

کدام کشورهای اروپایی عضو شینگن هستند؟

کشورهای عضو منطقه شینگن

کشورهای اروپایی زیر عضو منطقه شینگن هستند. در ضمن دو کشور بلغارستان و رومانی نیز تقریبا تمام معیارهای لازم را کسب کرده و در انتظار پیوستن به این توافق نامه هستند. توجه کنید که کشور انگلیس عضو منطقه شنگن نیست و برای سفر به این کشور باید ویزای توریستی انگلیس را دریافت کنید.

 

بلژیک فرانسه آلمان
هلند ایتالیا لوکزامبورگ
اسپانیا یونان پرتقال
فنلاند اتریش دانمارک
نروژ ایسلند سوئد
مجارستان استونی جمهوری چک
مالت لیتوانی لتونی
اسلوونی اسلواکی لهستان
کرواسی (از سال 2023) لیختن اشتاین سوئیس

 

برای گرفتن ویزای شینگن باید به کجا مراجعه کنیم؟

خوشبختانه بیشتر کشورهای حوزه شینگن در ایران سفارت دارند، در نتیجه برای گرفتن ویزای شنگن نیازی به سفر به خارج از کشور نیست و همه مراحل در ایران قابل انجام است. برای درخواست ویزای شینگن نیز، نباید به سفارت کشورهای شنگن مراجعه کنید. هر یک از این کشورها ثبت درخواست‌های مربوط به ویزا را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده‌اند.

ابتدا باید بدانید که کشور مورد نظر شما برای ثبت درخواست صدور ویزا با کدام شرکت خصوصی قرارداد دارد. سپس به منظور ثبت درخواست و انجام انگشت نگاری باید از طریق آن شرکت اقدام کنید. این شرکت‌های خصوصی اطلاعات و مدارک مورد نیاز را از شما دریافت می‌کنند و سپس در اختیار سفارت قرار می‌دهند.

مراحل دریافت ویزای شینگن

  • مراجعه به سایت شرکت خصوصی طرف قرارداد با سفارت و خواندن دستورالعمل ثبت درخواست (امکان دارد که کشورهای حوزه شنگن با شرکت های مختلفی قرارداد داشته باشند.)
  • تکمیل فرم درخواست ویزا و تحویل مدارک به همراه ترجمه (در اکثر موارد به صورت آنلاین انجام می‌شود.)
  • دریافت نوبت برای انگشت نگاری ویزای شنگن
  • انجام انگشت نگاری در شرکت های خصوصی طرف قرارداد با سفارت و پرداخت هزینه (به صورت نقدی و با یورو انجام می‌شود.)
  • انتظار برای بررسی پرونده توسط افسر سفارت و اعلام نتیجه

اولین ورود با ویزای شینگن باید کدام کشور باشد؟

اولین ورود شما به حوزه شینگن باید از همان کشور صادرکننده ویزای شنگن باشد. درست است که با این ویزا می‌توانید آزادانه از مرزهای کشورهای حوزه شنگن عبور کنید، ولی توصیه می‌کنیم که حتما سفر خود را از کشور صادرکننده ویزا شروع کنید.

به طور مثال امکان این وجود دارد که افسر مرزی ایتالیا، نحوه رسیدگی به پرونده شما در سفارت فرانسه را قبول نداشته باشد و از ورود شما به ایتالیا جلوگیری کند. در چنین وضعیتی اعتبار ویزای شما از بین خواهد رفت. در نتیجه برای اولین ورود از طریق کشور صادر کننده ویزای شینگن اقدام کنید، تا مشکلی برای ورود شما پیش نیاید.

بهترین سفارت برای صدور ویزای شینگن کدام کشور است؟

انتخاب بهترین کشور برای درخواست ویزای شینگن، در مرحله اول به برنامه سفر شما بستگی دارد. از کدام کشور قصد ورود به حوزه شنگن را دارید؟ باید از طریق همان کشور نیز برای درخواست ویزا اقدام کنید. چرا که همانطور که در بخش قبل گفتیم، اولین ورود شما به حوزه شنگن باید از کشور صادر کننده باشد.

اگر برای شما مهم نیست که از کدام کشور وارد حوزه شینگن شوید و برنامه سفر شما انعطاف پذیر است، توصیه می‌کنیم که از مشورت با کارشناسان باتجربه استفاده کنید و متوجه شوید که در زمان تقاضای شما کدام سفارت حجم کاری کمتری دارد و پرونده ها را بهتر بررسی می‌کند.

معمولا تقاضاهای زیادی به سمت سفارت کشورهای بزرگ اروپایی همچون اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و سوییس می‌رود و در سال‌های گذشته معمولا این سفارت ها عملکرد خوبی در بررسی درخواست ویزای شینگن داشته‌اند. در حال حاضر نیز سفارت فرانسه عملکرد بسیار خوبی در صدور این ویزا دارد.

همه اعضای خانواده باید برای انگشت‌نگاری ویزای شینگن مراجعه کنند؟

همه متقاضیان ویزای شینگن باید به همراه افراد زیرمجموعه خود، به دفاتر رسمی سفارت ها (شرکت های خصوصی طرف قرارداد با سفارت) مراجعه کنند و اطلاعات بیومتریک خود (عکس و اثرانگشت) را در این دفاتر به ثبت برسانند. فقط زیر مجموعه هایی که کمتر از 12 سال سن دارند، نیازی به انگشت نگاری ندارند و احتیاج نیست که به همراه متقاضی برای انگشت نگاری شینگن بروند.

چه مدت قبل از سفر باید برای ویزای شینگن درخواست دهم؟ (شینگن چند روزه صادر می‌شود؟)

شما می‌توانید حداکثر سه ماه قبل از تاریخ سفر، درخواست ویزای خود را ثبت کنید. بعد از انجام انگشت نگاری، فرآیند رسیدگی به ویزای شما شروع می‌شود و امکان دارد که این بررسی تا 21 روز کاری هم طول بکشد. در نتیجه حداقل 21 روز قبل از سفر برای درخواست ویزا اقدام کنید تا با مشکلی روبرو نشوید.

سوالات مصاحبه شینگن به چه شکل است؟

در حال حاضر دریافت ویزای شینگن در هیچ سفارتی نیاز به مصاحبه ندارد. همانطور که در بخش‌های بالا نیز به آن اشاره کردیم، فقط کافی است فرم‌ها را تکمیل کنید، مدارک را تحویل دهید و در مرحله آخر انگشت‌‌نگاری را انجام دهید. به این ترتیب بدون نیاز به مصاحبه تمام مراحل را انجام داده‌اید و باید منتظر نظر نهایی در مورد صدور ویزای خود باشید.

اعتبار ویزای شینگن چقدر است؟

توجه کنید که برای ویزای شینگن، دو مفهوم اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز اقامت وجود دارد. تاریخ اعتبار ویزا، به مدت زمانی می‌گویند که می‌توانید از ویزای خود برای ورود به حوزه شینگن استفاده کنید. معمولا ویزاهای شینگن بین یک ماه تا یکسال اعتبار دارند.

تعداد روزهای مجاز اقامت، به مدت زمانی گفته می‌شود که می‌توانید داخل حوزه شینگن اقامت داشته باشید. بعد از آنکه به تعداد روزهای مجاز در داخل حوزه شینگن اقامت داشید، باید از آن خارج شوید. بنابراین مفهوم اعتبار ویزای شینگن با مدت زمان اقامت در حوزه شینگن متفاوت است و نباید آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید.

توجه کنید که مدت زمان اعتبار ویزای شینگن و تعداد روزهای مجاز اقامت، بر اساس اهداف و برنامه سفر شما تعیین می‌شود و برای همه اشخاص یکسان نیست.

شانس گرفتن ویزای شینگن چقدر است؟

خبر خوب این است که حدود 80 درصد درخواست های ویزای شینگن توسط سفارت های بزرگ پذیرفته می‌شود و میزان ریجکتی ویزای شینگن برای ایرانیان حدود 20 درصد است. در نتیجه اگر شرایط و مدارک لازم را داشته باشید و به درستی برای این ویزا اقدام کنید، شانس زیادی برای دریافت ویزای خود خواهید داشت.

آیا برای گرفتن ویزای شنگن نیاز به ارائه ضمانت نامه بازگشت داریم؟

اگر می‌خواهید با تورهای گروهی به سفر بروید، باید یک ضمانت بازگشت به آژانس مسافرتی تحویل دهید. این ضمانت معمولا مقداری پول (از 200 میلیون تا 1 میلیارد است) که نزد آژانس مسافرتی بلوکه می‌شود و بعد از برگشت از سفر می‌توانید آن پول را دریافت کنید.

ولی اگر می‌خواهید به صورت شخصی برای گرفتن ویزای شنگن اقدام کنید، هیچ نیازی به ارائه ضمانت نامه بازگشت نیست و آژانس مورد نظر شما باید بدون ضمانت نامه کارهای مربوط به دریافت ویزای شینگن را انجام دهد.

آیا برای ویزای شینگن هم باید از خدمات پیکاپ پاسپورت استفاده کنیم؟

برخی از کشورها همانند آمریکا و کانادا، در ایران سفارت ندارند. بنابراین متقاضیان برای دریافت ویزای آمریکا و کانادا باید به خارج از کشور سفر کنند. در چنین شرایطی با استفاده از خدمات پیکاپ پاسپورت کانادا یا آمریکا، می‌توان یک مرحله از سفر به خارج کم کرد. به همین دلیل در هزینه و وقت صرفه جویی خواهد شد.

تمام مراحل ویزای شینگن در ایران قابل انجام است. بنابراین برای گرفتن این ویزا نیازی به سفر خارج از کشور نیست. در نتیجه خدمات پیکاپ پاسپورت برای ویزای شینگن معنا ندارد.

با داشتن ویزای شنگن، می‌توانم به تمام کشورهای این حوزه وارد شوم؟

هنگام درخواست ویزای شینگن؛ باید اسم کشورهایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید، در فرم بنویسید. در غیراینصورت امکان این وجود دارد که افسران مرزی از ورود به کشورهایی که در لیست شما وجود نداشته است، جلوگیری کنند. بنابراین هنگام تکمیل فرم ویزا، یک برنامه سفر مناسب ارائه کنید.

هزینه دریافت ویزای شینگن چقدر است؟

هزینه ویزای شینگن

هزینه اخذ ویزای شینگن در آژانس‌های گوناگون متفاوت است. دلیل این تفاوت، وعده‌هایی است که آژانس‌ها برای گرفتن ویزای شینگن به مشتری می‌دهند. بعضی آژانس ها با گرفتن هزینه بسیار زیاد به شما تضمین می‌دهند که در صورت ویزا نشدن، کل مبلغ دریافتی را به شما بازمی‌گردانند.

توصیه ما این است که بخاطر وعده تضمین بازگشت وجه، هزینه های بسیار زیاد پرداخت نکنید. چرا که اینگونه آژانس‌ها معمولا چند برابر حالت عادی از شما وجه دریافت می‌کنند و به این ترتیب ریسک ویزا نشدن شما را پوشش می‌دهند. از آنجا که شانس گرفتن ویزای شینگن همیشه بالاست، پس نیازی پرداخت هزینه زیاد هم نیست. از طرف دیگر اینگونه آژانس‌ها معمولا پول شما را با تاخیر بسیار زیاد و به صورت ریالی بازمی‌گردانند و همین باعث اذیت شدن شما خواهد شد.

نرخ معمول آژانس‌ها برای اخذ ویزای شینگن، چیزی حدود 350 تا 400 یورو است. اگر هم ویزا نشوید، معمولا بخشی از وجه دریافتی به شما برگردانده می‌شود. نرخ‌های بالاتر معمولا با وعده های فریبنده همراه است و توصیه می‌کنیم که دقت لازم را در این زمینه داشته باشید.

اخذ ویزای تضمینی شنگن حقیقت دارد؟

هیچ شخص، موسسه یا آژانسی نمی‌تواند به شما قول ویزای شینگن تضمینی را بدهد. هیچ شخصی در سفارت آشنا ندارد. افسر پرونده با توجه به نظر خود عمل می‌کند و هیچکس واقعا نمی‌داند که آیا ویزای شما صادر می‌شود یا خیر.

برخی آژانس‌ها وجود دارند که در تبلیغات خود، مدام می‌گویند که ویزای شینگن تضمینی برای شما می‌گیرند، اما وقتی با آن‌ها صحبت کنید، به شما توضیح می‌دهند که منظور آن‌ها از تضمین این است که در صورت ویزا نشدن، تمام وجه دریافتی را بازگشت خواهند داد.

همانطور که در بخش قبل نیر گفتیم، این آژانس‌ها معمولا برای خدمات ویزای شینگن، چندین برابر نرخ معمول را از شما دریافت می‌کنند و مجبور هستید برای تضمین عودت وجه، هزینه بیشتری پرداخت کنید. در آخر هم اگر موفق به دریافت ویزای خود نشوید، این آژانس‌ها یا به وعده خود عمل نمی‌کنند یا وظایف خود را با تاخیر زیاد انجام می‌دهند که موجب ضرر مالی و زمانی شما خواهد شد.

برخی آژانس‌ها نیز، شرکت در تورهای گروهی را، شرط دریافت ویزای شینگن تضمینی عنوان می‌کنند. این آژانس‌ها به شما می‌گویند که اگر در تورهای گروهی شرکت کنید، اخذ ویزای شنگن به صورت تضمینی و صد در صد امکان‌پذیر است.

گذشته از اینکه چنین تضمینی اصلا واقعیت ندارد، این آژانس‌ها معمولا خدمات تور خود را به چند برابر قیمت معمول به شما می‌فروشند و برای بازگشت به کشور نیز از شما ضمانت‌های سنگین دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی در زمینه دادن ضمانت نیز، باید به آژانس اعتماد کنید.

بنابراین همیشه توصیه می‌کنیم که به وعده‌های دریافت ویزای شینگن تضمینی با شک و تردید نگاه کنید و قبل از اقدام حتما همه موارد حقوقی را در نظر بگیرید تا با مشکلی مواجه نشوید. همیشه هم به یاد داشته باشید که هیچکس نمی‌تواند به شما قول بدهد که افسر سفارت به صورت صد در صد ویزای شما را صادر خواهد کرد.

 دلیل ریجکت شدن ویزای شینگن توسط افسر توضیح داده می‌شود؟

اگر درخواست ویزای شینگن رد شده باشد، هنگامی که برای دریافت نتیجه مراجعه می‌کنید، به همراه پاسپورت یک نامه نیز دریافت می‌کنید به صورت خلاصه دلایل رد شدن درخواست شما نوشته شده است. البته این توضیحات بسیار خلاصه هستند و شاید نتوانید دلیل اصلی ریجکتی ویزای شینگن را متوجه شوید.

توصیه می‌کنیم که برای رفع ریجکتی ویزای شنگن از مشاوره با یک فرد مجرب استفاده کنید. رفع ریجکتی نیاز به بررسی دقیق پرونده و کشف علت اصلی رد شدن درخواست دارد. اگر خودتان برای این کار اقدام کنید، امکان دارد که باز هم ریجکت شوید و به این ترتیب دچار ضرر مالی و زمانی زیادی خواهید شد.

راه های افزایش شانس دریافت ویزای شینگن چیست؟

چند راه مناسب برای افزایش شانس دریافت ویزای شینگن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

ارائه برنامه سفر مناسب و نگارش یک کاور لتر خوب : ارائه کامل جزییات سفر، بلیط ها و هتل‌های رزرو شده و چیزهایی مانند این، به افسر پرونده نشان می‌دهد که تا چه حد برای سفر خود جدی هستید و از طرف دیگر تمکن مالی کافی برای سفر را نیز دارید.

استفاده از تورهای گروهی : آژانس‌ها برای برگزاری تورهای گروهی از شرکت کنندگان ضمانت بازگشت به کشور دریافت می‌کنند. بنابراین افسر پرونده مطمئن می‌شود که شرکت کنندگان تور هم تمکن مالی کافی برای گردشگری در اروپا را دارند و هم اینکه به کشور خود برمی‌گردند. در نتیجه برای شرکت کنندگان در تورهای گروهی، راحت تر ویزا صادر می‌شود.

داشتن وابستگی به کشور خود : هر چیز که نشان از وابستگی شما به کشورتان باشد، شانس شما را برای اخذ ویزای شینگن بالاتر می‌برد. داشتن شغل خوب، سند ملک، داشتن جواز کسب، تحصیل در دانشگاه و… همگی امتیاز محسوب می‌شوند. این موارد به افسر نشان می‌دهد که دلیل کافی برای بازگشت به کشور خود را دارید. در برخی وضعیت‌ها نیز، این موارد نشان از تمکن مالی شماست.

سخن پایانی

در این مقاله به تمام سوالات پرتکرار شما درباره گرفتن ویزای شینگن پاسخ دادیم. مطمئنا همه سوالات پاسخ داده شده در این مطلب، سوالات عمومی هستند و شاید با توجه به شرایط شخصی خود، سوالات بیشتری در این زمینه داشته باشید. توصیه می‌کنیم برای گرفتن جواب سوالات شخصی خود، حتما از مشاوره رایگان موسسه حامی مهاجر استفاده کنید.

حامی مهاجر کارگزار رسمی ویزا در ایران است. برای تماس با کارشناسان این موسسه و بهره‌مندی از مشاوره رایگان ویزای شینگن، با شماره 02148406 تماس بگیرید.

 

توجه نمایید این مقاله به صورت اسپانسری (تبلیغاتی) منتشر شده و تراول تورز مسئولیتی درقبال محتوای آن ندارد.​

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *